"men" en bortförklaring?

Läste just i en modern psykolgi-tidning att ordet "men" är en bortförklaring och jag har hört många säga det förr. Folk som fräst ifrån så fort man råkat använda ordet "men" i en förklaring.

"Jag följer gärna med ut en annan gång, men ikväll vill jag bara sitta hemma och ta det lugnt."

"Jo, jag vet att jag lovat att komma på festen men mina föräldrar som jag inte träffat på månader kom på oannonserat besök och då vill jag umgås med dem ikväll."

"Vad kul att du ringde men jag har bråttom till bussen och ringer dig gärna lite senare."

Sitter här och funderar på när det inte är OK att använda ordet men, när det blir en bortförklaring snarare än en förklaring. tydligen anser en del (många) att det alltid är fel. Inte i min värld


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0